
Hej.
Z tego powodu, iż nie tworzę chwilowo szablonów, postanowiłam Was wspomóc małym poradnikiem, który powie wam co nieco, jak stworzyć ładny szablon na waszego bloga.
Przejdźmy zatem do poradnika!
Z tego powodu, iż nie tworzę chwilowo szablonów, postanowiłam Was wspomóc małym poradnikiem, który powie wam co nieco, jak stworzyć ładny szablon na waszego bloga.
Przejdźmy zatem do poradnika!
1. Co jest niepotrzebne?
♡ Ramka wokół zdjęcia ― chodzi oczywiście nie o tę graficzną, a o tę wpisaną w kod szablonu. Wydaje mi się, że taka ramka psuje zdjęcie jako takie. Odbiera mu klimat i czasami nawet estetykę. Wiadomo, że nie jest tak zawsze, ale większość przypadków jest taka, że to wszytko brzydko wygląda.
♡ Subskrybuj: Posty (Autom) ― jedna z bardziej znienawidzonych przeze mnie rzeczy. Niby jest to szczegół, ale taki losowy napis w środku dolnej stopki psuje wygląd szablonu i lekko dekoncentruje czytelnika.
♡ Górny pasek ― chodzi oczywiście o ten z ikonką Blogspot z lewej strony. Jak na razie nie znalazłam sposobu na modyfikację tego gadżetu, oprócz funkcji chowania i pokazywania na go zawołanie. Dlatego też usuwam ten pasek. Jednak dlaczego? Denerwuje mnie wygląd linku po najechanie na niego.
♡ Gadżet z autorami ― spotkałam się z tym nie raz na świeżych blogach pbp i nadal zadaję sobie jedno pytanie „Po co tam to jest?". Spis autorów jest przydatny, jeżeli blog jest o jakiś artykułach, lub opowiadaniach od jednej osoby, a nie sześciu, czy dziesięciu.
2. Idealny tytuł posta.
Tytuł posta jest czymś, co stoi na pierwszym miejscu, gdy robisz swój szablon na bloga. Zastanawiasz się, jaki byłby najlepszy. Taki z prostym fontem? Czy może byłby lepszy taki wyglądający jak odręczny napis?
Uważam, że obydwie opcje są dobre, jednak trzeba mieć też dobry gust. Jeżeli twój blog pbp jest o średniowiecznym życiu w świecie, w stylu fantasy, to fikuśna czcionka byłaby najlepszym rozwiązaniem, jednak nie będzie ona pasowała do bloga w klimatach nowoczesnej technologii.
Muszę sama przyznać, że lubię fonty o kształtach, które wyglądają, jakby ktoś je zapisał odręcznie, jednak najczęściej takie style są bez polskich znaków i w ten sposób przejdźmy do następnej kwestii; używajcie fontów jedynie z polskimi znakami! Wile razy, (zwłaszcza na starych blogach) spotkałam się z zabiegiem, gdzie szabloniarz użył do wystroju bloga fonta, który na pierwszy rzut oka jest śliczny, jednak to wrażenie mija się z praktyką. Gdy scrollowałam sobie takiego bloga nagle natknęłam się na tytuł w stylu „Nowa postać!”, czy „Odejście.” i cały czar prysł. Nagle cały wygląd szablonu się posypał przez zły dobór czcionki. Aby uniknąć takiej sytuacji, zawsze w trakcie tworzenia szablonu piszcie próbny post z tekstem „Zażółć gęsią jaźń.".
Uważam, że obydwie opcje są dobre, jednak trzeba mieć też dobry gust. Jeżeli twój blog pbp jest o średniowiecznym życiu w świecie, w stylu fantasy, to fikuśna czcionka byłaby najlepszym rozwiązaniem, jednak nie będzie ona pasowała do bloga w klimatach nowoczesnej technologii.
Muszę sama przyznać, że lubię fonty o kształtach, które wyglądają, jakby ktoś je zapisał odręcznie, jednak najczęściej takie style są bez polskich znaków i w ten sposób przejdźmy do następnej kwestii; używajcie fontów jedynie z polskimi znakami! Wile razy, (zwłaszcza na starych blogach) spotkałam się z zabiegiem, gdzie szabloniarz użył do wystroju bloga fonta, który na pierwszy rzut oka jest śliczny, jednak to wrażenie mija się z praktyką. Gdy scrollowałam sobie takiego bloga nagle natknęłam się na tytuł w stylu „Nowa postać!”, czy „Odejście.” i cały czar prysł. Nagle cały wygląd szablonu się posypał przez zły dobór czcionki. Aby uniknąć takiej sytuacji, zawsze w trakcie tworzenia szablonu piszcie próbny post z tekstem „Zażółć gęsią jaźń.".
3. Co z menu?
4. Czas na archiwum!
5. Tło ― kolor czy grafika?
Za każdym razem, gdy kończyłam szablon, przychodził czas na tło. Wraz z tłem przybywały zastanowienia, co lepiej by pasowało. Po takich akcjach doszłam do wniosku, że to zależy od szablonu i tę kwestię jest bardzo łatwo omówić. Jeżeli szablon ma dużo elementów, gadżetów itp. to nie utrudniajmy życia czytelnikowi dodatkowo tłem w kwadraciki, czy inne kotki i ustawmy jakiś jednolity kolor.
Menu ― niektórzy wolą je, gdy widnieje pod nagłówkiem, lub nad jednak znaczna większość osób lubi patrzeć na ładne prostokąty z lewej, bądź prawej strony.
Jeżeli jesteś na etapie wyboru menu, do swojego bloga zwróć uwagę ile, masz zakładek na stronie i zastanów się dwa razy, czy menu pod tytułem to na pewno dobry pomysł, gdy masz ponad dwadzieścia pięć stron. Ważne jest też to, aby właśnie z zakładkami nie przesadzić. Zawsze przed zrobieniem nowej strony zastanów się, czy na 100% jej potrzebujesz i czy będziesz z niej korzystał. Wiele razy widziałam blogi z milionami stron, które nawet nie były ukryte jakoś na blogu w logiczny sposób. Wszystko było w jednym miejscu, co tworzyło jedną wielką kolumnę linków. Muszę przyznać, że widok takiego muru nie wygląda zachęcająco. Dla czytelnika oznacza to, że będzie musiał poświęcić więcej czasu na czytanie, niż przypuszczał. Dlatego ważne jest też ułożenie zakładek w odpowiedniej kolejności ― na samym początku wstaw te najważniejsze, które każdy powinien znać, wchodząc na twoją stronę, potem te mniej ważne, a na samym końcu dodatkowe, które nie grają ważnej roli w życiu bloga.
Osobiście uważam, że na samym początku twórca bloga powinien sobie ustalić górną ilość zakładek na stronie. W końcu blogi pbp tworzy się dla komfortu i uciechy czytelnika. To nie są strony bankowe.
Jeżeli jesteś na etapie wyboru menu, do swojego bloga zwróć uwagę ile, masz zakładek na stronie i zastanów się dwa razy, czy menu pod tytułem to na pewno dobry pomysł, gdy masz ponad dwadzieścia pięć stron. Ważne jest też to, aby właśnie z zakładkami nie przesadzić. Zawsze przed zrobieniem nowej strony zastanów się, czy na 100% jej potrzebujesz i czy będziesz z niej korzystał. Wiele razy widziałam blogi z milionami stron, które nawet nie były ukryte jakoś na blogu w logiczny sposób. Wszystko było w jednym miejscu, co tworzyło jedną wielką kolumnę linków. Muszę przyznać, że widok takiego muru nie wygląda zachęcająco. Dla czytelnika oznacza to, że będzie musiał poświęcić więcej czasu na czytanie, niż przypuszczał. Dlatego ważne jest też ułożenie zakładek w odpowiedniej kolejności ― na samym początku wstaw te najważniejsze, które każdy powinien znać, wchodząc na twoją stronę, potem te mniej ważne, a na samym końcu dodatkowe, które nie grają ważnej roli w życiu bloga.
Osobiście uważam, że na samym początku twórca bloga powinien sobie ustalić górną ilość zakładek na stronie. W końcu blogi pbp tworzy się dla komfortu i uciechy czytelnika. To nie są strony bankowe.
Archiwum dla blogów pbp jest czymś ważnym. Dzięki niemu dowiadujemy się, kiedy i co się odbyło. Czy ktoś nam odpisał na opowiadanie, czy była już czystka, albo inne ważne dla nas informacje.
W archiwum najważniejsza jest wyrazistość i czytelność. Co to oznacza? Zero małych, tym bardziej „fikuśnych” fontów i niewyraźnych kolorów tekstów. Unikajmy też przekombinowanych ustawień archiwum, które często utrudniają nam szukanie posta.
W archiwum najważniejsza jest wyrazistość i czytelność. Co to oznacza? Zero małych, tym bardziej „fikuśnych” fontów i niewyraźnych kolorów tekstów. Unikajmy też przekombinowanych ustawień archiwum, które często utrudniają nam szukanie posta.
Natomiast jeżeli blog jest prosty, na stronie jest max. Dziesięć zakładek i trzy gadżety nie widzę przeciwwskazań, aby dodatkowo uwydatnić szablon jakimś bardziej charakterystycznym tłem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz